Dit protocol heeft als doel dat alle kinderen zich bij ons op school veilig voelen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Een school is een plaats waar kinderen leren, doen en spelen. Leren doe je van en met elkaar. Het hebben van vriendjes en vriendinnetjes is voor kinderen een belangrijk onderdeel van hun sociale schoolleven. Op de BVM wordt samengewerkt en geleerd vanuit het principe van geven en nemen en accepteren dat de ander zichzelf mag zijn en blijven. Het kan gebeuren dat kinderen hierin ongenuanceerd en ongeremd handelen of reageren, dat hoort bij hun ontwikkeling. Wij hebben ons als doel gesteld onze leerlingen in dit leerproces te begeleiden. In iedere sociale groep hebben de groepsleden verschillende rollen. Kinderen kunnen hier vaak goed mee omgaan. Zij accepteren hun rol vaak beter dan volwassenen veronderstellen. Deze groepsprocessen worden bedreigend als het anders zijn van een kind niet wordt geaccepteerd. De groep of een deel daarvan keert zich openlijk tegen een leerling. Vaak zijn dit zichtbare uitingen die direct benaderbaar zijn. Nog ernstiger wordt het als een groep zich keert tegen een kind op een manier die niet direct zichtbaar is in de vorm van pesten. Pesten en de gevolgen daarvan zijn een ernstige bedreiging van de persoonlijke vrijheid van ieder kind op onze school. Kinderen moeten zich op school vrij kunnen voelen, dat is een voorwaarde om tot leren te komen. Iedere bedreiging daarvan is een zorg voor de school.
Dit protocol beschrijft de wijze waarop wij het pestgedrag van kinderen in voorkomende gevallen benaderen.
--- Download het PDF bestand 'Protocol sociale vaardigheid' voor de volledige inhoud ---